Silalah LIKE kalau sudi :)

Pengerah Jemari

Nota Penulis

Kalau kau orang nak beli novel Budak SMART, Pemuja Rahsia atau Kugiran SMART, bolehlah e-melkan pesanan kau orang kepada ilmia85@gmail.com berserta nama dan judul novel yang ingin dibeli.

Jumaat, Mac 09, 2012

CERPEN AKAN DATANG... Jika Kau Tak Datang

Happy birthday!

Selamat hari ulang tahun.



SATU per satu ucapan selamat hari lahir daripada kawan-kawannya di dinding Facebook dibaca. Sesekali bibirnya tersenyum apabila ada ucapan yang dirasakan melucukan. Hai, ada-ada sahaja kawan-kawannya ini.

Boleh dikatakan dalam setahun, hari itulah baru dinding Facebooknya akan dipenuhi dengan komen-komen. Tidak seperti selalu, sunyi sepi. Itu pun sebab Facebook yang ingatkan kawan-kawan mereka tentang hari lahirnya. Kalau tidak, dia berani jamin tiada sesiapa pun yang ingat akan tarikh lahirnya selain keluarganya.

Dalam tersenyum simpul membaca ucapan-ucapan itu, tiba-tiba matanya membulat apabila membaca ucapan daripada salah seorang temannya. Entah mengapa ucapan itu seakan-akan merentap tangkai jantungnya.


Sweet 27 :p


Sweet 27. Ya, tiada apa-apa yang salah tentang ucapan itu. Namun ucapan itu membuatkan dia sedar akan sesuatu. Dia kini sudah berumur 27 tahun! Hal ini bermakna yang dia akan berusia 30 tahun dalam tempoh tiga tahun lagi.

Aduh! Mengapalah temannya itu mengingatkannya akan usianya pada tahun itu? Tiba-tiba sahaja dia terasa seperti tua benar. Rasanya baru semalam dia menyambut ulang tahun kelahiran yang ke-17. Tup, tup, sudah 27?

Ya, setiap orang pasti akan meningkat usia. Takkan selama-lamanya muda remaja, bukan? Namun jika dia seorang ibu yang membesarkan anak-anak atau seorang isteri yang menguruskan kebajikan suami di rumah atau sekurang-kurangnya seorang wanita yang mempunyai kerjaya bergaji RM2500 dan ke atas, pasti dia akan lebih gembira menyambut ulang tahun kelahiran pada usia begini. Namun hakikatnya, dia tidak memiliki ketiga-tiganya.

Sudahlah gaji ciput, suami tak ada, anak apatah lagi. Mana nak ada anak kalau suami pun tak ada. Mana nak ada suami kalau teman lelaki pun dia tak ada. Dan mana nak cecah gaji RM2500 kalau RM1500 pun tak sampai sedangkan dia sudah berkhidmat di situ selama tiga tahun. Dari mula bekerja hinggalah sekarang, gajinya tetap begitu.

Kadang-kadang dia berasa cemburu apabila melihat kawan-kawan yang sebaya dengannya sudah ada kereta sendiri, pakai telefon bimbit canggih, malah ada yang sudah mampu beli rumah sendiri. Dia pula masih menggunakan telefon bimbit yang cuma boleh buat panggilan dan menghantar mesej.

Namun dia tidaklah kisahkan sangat pasal itu. Yang paling dia risaukan, sampai saat ini dia masih belum mempunyai teman lelaki. Ibunya di kampung juga sudah bising-bising memandangkan kebanyakan sepupunya yang sebayanya sudah pun berkahwin, malah ada yang sudah beranak-pinak.

Salah seorang sepupunya yang tidak pernah bercinta pun sudah berkahwin. Manalah emaknya tidak bising. Aduh, ini yang buat dia nak nyanyi lagu Wali Band!


Apa salahku, apa salah ibuku?
Hidupku dirundung pilu
Tak ada yang mahu dan menginginkan aku
Untuk jadi pengubat pilu
Untuk jadi penawar rindu
Untuk jadi kekasih hatiku…






*Mahu tahu kisah Dayana dengan lebih lanjut?

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mcm same je n diriKU!!!