Silalah LIKE kalau sudi :)

Pengerah Jemari

Nota Penulis

Kalau kau orang nak beli novel Budak SMART, Pemuja Rahsia atau Kugiran SMART, bolehlah e-melkan pesanan kau orang kepada ilmia85@gmail.com berserta nama dan judul novel yang ingin dibeli.

Rabu, Mac 02, 2011

Kugiran SMART (Bab 5)

“KAU ORANG duduk dulu, ya. Aku panggilkan mak aku sekejap,” ujarnya lalu menghilang ke dapur. Seperti yang dijanjikan, mereka bersetuju untuk bertandang ke rumahnya pada pagi Isnin itu bagi membincangkan strategi dan perancangan untuk memajukan kumpulan mereka.

Memandangkan Azrizal tidak mahu musuhnya itu menjejakkan kaki ke rumahnya manakala rumah Shafik terlalu bising dengan pertengkaran kedua-dua ibu bapanya hampir saban waktu dan ibu bapa Iqbal tidak suka dia membawa kawan-kawannya datang ke rumah, makanya mereka berasakan hanya rumah itu yang sesuai untuk dijadikan tempat mereka berempat berkumpul.

Ruang tamu yang dipenuhi set sofa dan perabot serba mewah itu membuatkan Azrizal, Shafik dan Iqbal terpegun. Semuanya tampak eksklusif dan mahal. Tetapi, sayangnya tidak ada televisyen. Hairan, ya. Takkanlah rumah orang kaya sebegini tidak mempunyai televisyen? Sekurang-kurangnya sebuah. Mereka tidak menonton televisyenkah?

Itu baru ruang tamu, belum lagi dapur dan bilik tidur. Mesti bilik air pun ada tab mandi. Masing-masing leka menghayati dekorasi di segenap ruang di situ apabila tiba-tiba vokalis baru mereka itu muncul bersama ibunya.

“Kau orang, kenalkan ini mak aku. Ma, ni kawan-kawan Sham satu sekolah dulu. Riz, Chap dan Ball,” Shamsul memperkenalkan kawan-kawannya kepada ibunya.

“Ball? Bola ke?” Dahi Puan Kamariah berkerut apabila mendengar nama Iqbal. Pelik benar bunyinya. Jika Bujang ataupun Khamis, bolehlah lagi diterima. Ini ‘ball’?

“Itu nama glamor, mak cik. Nama betul, Iqbal,” terang Iqbal. Bahu Azrizal dan Shafik pula sudah terhincut-hincut menahan tawa.

“Oh, Iqbal. Isy, nama dah sedap-sedap dipanggil Ball pula. Sham, nanti ajak dia orang makan tengah hari di sini sekali ya,” pelawa Puan Kamariah ramah.

“Makan?”

Bersinar-sinar mata mereka bertiga mendengar perkataan itu. Tidak mungkin mereka menolak tawaran yang jarang-jarang diterima itu.

“Ma, Sham bawa mereka naik ke atas dulu ya. Ada kerja sikit,” ujar Shamsul.

“Ha, yalah.”

“Kita orang naik dulu, mak cik,” pinta mereka dengan sopan.

“Jom kita ke atas!” ajak Shamsul.

Tatkala hendak ke tingkat atas, mereka perlu melintasi sebuah ruang yang seakan-akan ruang tamu yang mana ruang itu turut menempatkan set sofa dan sebuah televisyen yang berukuran 49 inci!

“Berapa banyak ruang tamu di rumah kau ni, Sham?” tanya Iqbal tiba-tiba.

“Satu sajalah.”

“Ini tempat apa pula?”

“Ini ruang untuk menonton TV,” beritahu Shamsul.

“Oo... lain ya dengan ruang tamu?”

“Ruang tamu untuk tetamu, ruang ni untuk menonton TV.”


* * *


“Mak aih, banyaknya CD kau!” Iqbal membelek-belek setiap keping cakera padat yang tersusun rapi di suatu rak sebaik-baik sahaja Shamsul menjemput mereka bertiga masuk ke bilik tidurnya. “Boleh aku pinjam?”

“Ambillah,” balas Shamsul.

“Terima kasih!” Sejurus diberi kebenaran, laju tangannya mencapai beberapa keping cakera padat yang berkenan di hatinya.

Azrizal dan Shafik menggeleng-geleng melihat gelagat teman mereka yang seperti tidak pernah tengok cakera padat itu. Mereka duduk di atas katil selepas dipelawa.

Mata Azrizal melilau. Segenap ruang di bilik tidur itu diperhati. Selain katil bujang, terdapat sebuah almari baju, sebuah meja belajar dan suatu rak yang dipenuhi cakera padat lagu tempatan dan antarabangsa. Di atas meja belajar itu pula terdapat sebuah komputer riba berjenama Apple. Di sebelah komputer riba itu, ada sebuah mesin pencetak yang dilengkapi dengan alat pengimbas dan fotostat.

Tiba-tiba pandangannya terhenti pada dua buah pintu di dalam bilik itu. Salah sebuahnya pasti bilik air tetapi dia tidak dapat meneka pintu yang sebuah lagi.

“Aduh!” Tiba-tiba Iqbal menekan perutnya. Serentak tiga yang lain menumpu kepadanya. “Sham, aku nak tumpang bilik air.”

“Di sana,” Shamsul menuding ke salah sebuah pintu di dalam biliknya. Iqbal terus meluru ke arah pintu yang ditunjukkan. Suasana sepi menguasai bilik itu. Masing-masing tidak tahu apa yang hendak diperkatakan.

“Sham, sunyi saja rumah kau ni. Kau tak ada adik-beradik lain ke?” tanya Shafik, sekadar mewujudkan perbualan. Dia memang tidak betah dengan suasana yang terlalu sunyi.

“Aku anak tunggal,” balas Shamsul.

“Tak sunyi ke?”

“Masa di KL dulu tak adalah sunyi sangat sebab aku ada ramai kawan. Tapi sejak berpindah ke sini, kawan aku cuma laptop, gitar, bass dan dram sajalah,” luah Shamsul, jujur.

“Kau ada gitar ke? Mana? Aku tak nampak pun.” Pandangan mata Shafik melilau ke sekeliling bilik itu tetapi dia tidak nampak sebuah gitar pun di situ, apatah lagi dram.

“Bukan setakat gitar, bass dan dram pun aku ada.”

“Biar betul?”

“Betullah. Kenapa? Kau tak percaya? Mari aku tunjuk sesuatu!” Shamsul bangkit menuju ke sebuah pintu yang dilihat oleh Azrizal tadi.

“Jom, Riz!” Shafik menepuk paha Azrizal.

Dengan langkah yang malas, Azrizal mengekor langkah mereka.


* * *


Mulut mereka terkunci sebaik-baik sahaja melihat apa yang ada di dalam bilik itu. Sebuah studio muzik yang dilengkapi dengan peralatan muzik! Gitar, bass, dram, keyboard, semuanya ada. Memang kalah studio latihan muzik yang selalu mereka pergi.

“Fuyoo... siap ada studio lagi!” Akhirnya suara Shafik yang tadinya seolah-olah terlekat di kerongkong keluar juga. Matanya seakan sukar mempercayai apa yang dilihat di hadapan mata pada ketika itu.

“Kau orang percaya tak kalau aku cakap yang masa di KL dulu, aku pun ada kumpulan muzik sendiri,” Shamsul membuka cerita.

“Serius?”

“Seriuslah.”

“Kau main apa?”

“Apa lagi, vokalislah tapi masa yang sama aku pun main gitar.”

Shafik mendengar cerita Shamsul sambil membelek-belek peralatan muzik di situ. Ternyata hidup Shamsul memang mewah. Dia? Jangan kata gitar, plektrum atau pemetik gitar pun dia tidak mampu hendak beli.

“Tapi, kenapa kau pindah ke sini? Kau tak rasa sayang ke tinggalkan kumpulan muzik kau di KL tu?” tanya Shafik.

“Ayah aku ditugaskan untuk menguruskan cawangan baru di sini. Mulanya aku memang tak nak ikut tapi ayah aku bertegas juga nak aku pindah sama,” cerita Shamsul lagi. Pertama kali dia bercerita mengenai keluarganya kepada orang lain sejak berpindah ke situ beberapa bulan yang lalu. Tambahan pula, dia memang tidak rapat dengan sesiapa pun di sekolah baru itu lantaran dia terlalu berhati-hati dalam berkawan.

“Ayah kau kerja apa?”

“Kerja...” Belum sempat Shamsul menjawab, kedengaran suara Iqbal memanggil nama mereka di luar bilik itu.

“Kita orang di sini!” laung Shafik.

Tidak lama kemudian, Iqbal muncul di muka pintu. Seperti Azrizal dan Shafik, dia juga terpegun melihat keadaan di dalam bilik itu. “Wau, hebatnya!” puji Iqbal lantas tanpa segan silu, dia melabuhkan punggung di tempat duduk pemain dram. “Ini sudah bagus. Nanti tak payahlah kita sewa studio jamming lagi. Kan, Sham?”

“Boleh saja kalau kau orang nak jamming di sini. Aku pun selalu sorang-sorang. Bosan,” rungut Shamsul.

Ball ni selamba saja. Macamlah dah kenal lama. Desis Azrizal dalam hati. Dia kurang senang dengan sikap dua temannya itu.

“Jadi, semua dah ada ni. Jomlah bincang cepat,” celah Azrizal. Dia malas hendak berlama-lama di situ. Bukan sahaja punggungnya yang panas, bahkan hatinya turut membara apabila melihat Shafik dan Iqbal sudah mula mengkagumi Shamsul. Seolah-olah mereka tidak pernah bermusuh sebelum ini.

Shamsul yang perasan akan sikap Azrizal yang dingin itu tidak membantah. Mungkin Azrizal mengambil masa untuk melupakan permusuhan mereka dahulu. Biarlah masa yang menentukannya. “Jom kita bincang di luar.”


* * *


“Okey. Cadangan aku, apa kata kita buat satu logo untuk kumpulan kita?” Shamsul menyuarakan cadangannya.

“Idea yang bagus!” sokong Iqbal.

“Kita ni nak main muzik saja. Bukannya nak masuk rancangan realiti TV ke apa. Buat apa nak beria-ia? Nanti orang kata gila glamor pula,” Azrizal sengaja membantah walaupun dia juga berasakan idea itu idea yang bagus.

“Ini bukan soal gila glamor ke tak. Ini soal promosi dan pemasaran. Anggaplah ini macam salah satu daripada strategi promosi,” Shamsul menerangkan ideanya dengan lebih lanjut.

“Promosi apa?” tanya Shafik.

“Promosi kumpulan kita inilah. Kita kan nak buat Facebook. Jadi, kita letaklah gambar logo tu sebagai gambar profil kita,” tambah Shamsul lagi.

“Tapi siapa yang nak buat logo tu?” tanya Iqbal pula.

“Azrizal,” ujar Shamsul.

Azrizal sedikit tersentak. “Kenapa aku pula?”

“Sebab kau pandai melukis,” balas Shamsul ringkas.

“Boleh, kan, Riz?” tanya Shafik apabila Azrizal cuma mendiamkan diri.

Sikap berdiam dirinya itu membuatkan Shafik, Iqbal dan Shamsul berdebar-debar lantaran mereka tidak tahu apa yang sedang difikirkannya. Masing-masing mengakui yang Azrizal memang pandai melukis. Jika tidak, sia-sia sahaja dia mengambil kelas Seni Lukis ketika SPM dahulu.

“Bagi pensel dan kertas,” ujar Azrizal selepas membisu sejenak.

Mereka tersenyum ceria mendengarkan ayat yang keluar daripada bibir Azrizal itu. Shamsul pantas mencapai sebatang pensel dan beberapa keping kertas A4 putih di tepi komputer ribanya lalu menyerahkannya kepada Azrizal.

“Okey, kau lukis logo, biar aku buat Facebook,” ujar Shamsul seraya menghidupkan komputer ribanya di atas meja.

Shafik menyendeng di sebelah Shamsul manakala Iqbal pula membantu Azrizal mencari ilham. Kesemuanya khusyuk membuat tugas masing-masing sehingga tidak sedar akan waktu makan tengah hari.


* * *


“Okey, dah siap! Cuba kau orang tengok,” Azrizal menghulurkan kertas A4 yang sudah dilakar kepada mereka bertiga dan meminta pendapat mereka. “Macam mana?”

“Cantik,” puji Shamsul.

“Memanglah cantik, tapi takkan hitam putih saja?” soal Shafik.

“Habis tu, takkan nak guna pensel warna pula? Tak cantiklah,” balas Azrizal.

“Buat apa susah-susah pakai pensel warna? Apa guna ada teknologi?” celah Shamsul, lantas terus mengimbas lakaran itu pada alat pengimbas yang berada di sebelah komputer ribanya. Bukan sahaja alat pengimbas, malah mesin itu turut dilengkapi dengan mesin pencetak dan fotostat.

Selepas mengimbas lakaran itu pada alat pengimbas, dia membuka fail yang berformat jpeg logo itu di perisian Adobe Photoshop, satu perisian yang digunakan untuk memanipulasi gambar atau imej dan teks.

“Okey, kau orang nak logo ni warna apa?” tanya Shamsul.

Azrizal, Shafik dan Iqbal berdiri di belakang kerusi yang diduduki oleh Shamsul seraya memandang pada skrin komputer riba itu.

“Aku nak warna biru,” ujar Azrizal.

Shamsul memilih warna biru setelah mengklik pada kekotak warna. “Biru ni?” Sambil tangannya cekap mengawal tetikus, mulutnya bertanya.

“Tak cantiklah. Cuba kau masukkan warna biru ni,” cadang Azrizal seraya menunjuk pada warna biru gelap.

Shamsul menurut.

“Aku rasa okey.”

“Aku pun.”

Ketika Azrizal dan Shamsul sibuk berbincang tentang warna yang sesuai untuk logo kumpulan mereka itu, Shafik dan Iqbal saling berbalas pandangan dengan penuh makna. Azrizal dan Shamsul kelihatan sepakat dan sedang bekerjasama dengan baik. Mereka berasa lega melihat situasi di hadapan mata.

“Chap, Ball, macam mana?” tanya Azrizal apabila menyedari yang hanya dia dan Shamsul yang menyertai perbincangan itu. Bukankah mereka berada dalam satu kumpulan? Jadi, setiap orang daripada mereka berempat berhak mengutarakan pendapat dan pandangan masing-masing.

“Okeylah tu,” balas Shafik.

“Aku pun setuju.”

“Betul ke semua setuju ni?”

“Betullah. Aku bukannya tahu sangat pasal seni lukis ni,” balas Iqbal.

“Entah. Kita orang ikut saja,” ujar Shafik pula.

Akhirnya, mereka sepakat untuk memilih logo itu.

“Apa lagi? Cepatlah upload di Facebook,” gesa Shafik tidak sabar.

Shamsul akur. Tidak sampai satu minit, fan page mereka sudah pun wujud di laman sosial Facebook. “Okey, dah siap. Jadi, kita tunggu sajalah bila ada sesiapa like kita nanti,” Shamsul tersenyum puas. Begitu juga dengan Azrizal, Shafik dan Iqbal. Entah bagaimana sambutan fan page mereka ini nanti? Ada ke orang yang sudi hendak like pada fan page mereka ini?

Tiada ulasan: