Silalah LIKE kalau sudi :)

Pengerah Jemari

Nota Penulis

Kalau kau orang nak beli novel Budak SMART, Pemuja Rahsia atau Kugiran SMART, bolehlah e-melkan pesanan kau orang kepada ilmia85@gmail.com berserta nama dan judul novel yang ingin dibeli.

Sabtu, Februari 19, 2011

Kugiran SMART (Bab 3)

TANPA diduga, semakin ramai yang memberi respons di My Space mereka bagi mencuba nasib sebagai vokalis kumpulan mereka walaupun kumpulan mereka masih belum dikenali. Terkejut betul mereka dibuatnya. Agaknya orang Malaysia memang suka menyanyi. Lihat sahaja rancangan realiti TV yang berkonsepkan nyanyian. Setiap kali ada uji bakat, sambutannya pasti hebat. Jualan murah pun kalah!

Namun memandangkan mereka bertiga bukan dalam rancangan realiti TV, memadailah sekiranya uji bakat itu dibuat secara kecil-kecilan dan tertutup. Sebuah studio latihan muzik telah dipilih bagi menjalankan sesi uji bakat itu. Azrizal, Shafik dan Iqbal terpaksa membuat saringan terlebih dahulu bagi memilih vokalis yang betul-betul bertepatan dengan identiti dan konsep kumpulan mereka.

Mereka tidak mahu orang yang cuma hangat-hangat tahi ayam ataupun hanya sekadar melepaskan batuk di tangga. Bukan sekadar mahu popular ataupun mencipta nama. Yang hanya tahu buka mulut dan menyanyi. Itu semua orang pun tahu. Mereka mahukan seseorang yang memahami apa itu muzik dan tahu apa yang ingin dicapainya dalam muzik serta tahu berinteraksi sesama ahli kumpulan ketika beraksi di atas pentas.

“Terima kasih. Apa-apa nanti kita orang beritahu ya,” ujar Shafik kepada seorang calon yang menghadiri sesi uji bakat itu. Dia memandang ke arah Azrizal dan Iqbal. Serentak mereka menggeleng.

“Dia lupa ke kita yang di belakang ni?” Iqbal meluahkan ketidakpuasan hatinya.

“Entahnya. Main syok sendiri saja. Baik dia nyanyi solo, tak payah ada kumpulan muzik,” komen Azrizal pula.

“Jadi, nak teruskan ke tak ni?” tanya Shafik apabila melihat wajah kedua-dua sahabatnya itu sudah kelihatan sungul.

“Teruskanlah,” balas Azrizal. Dia tidak mahu bertangguh lagi. Lagi cepat habis, lagi bagus. Jadi, tidak perlu lagi dia mengadap kerenah dan gelagat orang yang datang uji bakat ini.

“Seterusnya!” Shafik memanggil seorang lagi calon yang menunggu di luar.

Seorang remaja lelaki yang berpakaian ala-ala hip hop melangkah ke dalam. Daripada gayanya, mereka dapat menganggap yang remaja lelaki itu meminati genre hip hop. Pandangan mata remaja lelaki itu melilau memerhatikan keadaan di dalam studio latihan muzik itu. Dan kemudian, pandangannya jatuh pada wajah Azrizal, Shafik dan Iqbal.

“Mana jurinya?” soal remaja lelaki itu, sedikit terkejut apabila melihat gaya mereka bertiga tidak seperti yang dibayangkan.

“Kita oranglah,” jawab Shafik mewakili teman-temannya.

“Tapi awak bertiga nampak muda,” ujar remaja lelaki itu waswas. Usia mereka bertiga kelihatan tidak jauh berbeza dengan usianya. Tidak mungkin mereka bertiga jurinya.

“Ada masalah ke?”

“Err... tak.” Lambat-lambat remaja lelaki itu menjawab. Namun, wajahnya masih kelihatan ragu-ragu.

“Okey, kalau macam tu, awak boleh mula menyanyi sekarang,” arah Shafik.

“Maaf, apa dia? Menyanyi?” Bulat mata remaja lelaki itu.

“Yalah. Awak datang untuk uji bakat sebagai vokalis, bukan?” Shafik, Azrizal dan Iqbal berbalas pandangan. Pelik betul mereka dengan sikap remaja lelaki itu. Takkanlah dia tidak tahu dia datang ke situ untuk apa?

“Eh, tak! Sebenarnya saya datang untuk uji bakat pertandingan Mari Menari Denganku,” terang remaja lelaki itu.

“Oh, nampaknya awak dah salah tempat. Kita orang cari vokalis, bukan penari,” kata Shafik lagi. Mujur dia masih dapat bersabar. Jika tidak, sudah lama remaja lelaki itu dimakinya.

“Oh, kalau macam tu, di mana tempat uji bakat pertandingan tu?”

“Daa... manalah kami tahu. Maaf, kalau tak ada apa-apa, sila keluar ya. Ramai lagi orang yang sedang menunggu giliran di luar tu. Seterusnya!” Tanpa menunggu remaja lelaki itu beredar, Shafik terus memanggil calon yang seterusnya.


* * *


Seorang remaja perempuan pula masuk ke situ. Rambutnya yang panjang dan wajahnya yang comel serta gayanya yang ayu itu membuatkan Azrizal, Shafik dan Iqbal terpegun seketika. Tiba-tiba keadaan menjadi sunyi sepi.

“Helo!” sergahan gadis itu mematikan lamunan mereka bertiga lantas mereka bertiga membetulkan posisi masing-masing dan cuba berlagak selamba bagi menutup malu.

“Maaf, siapa nama awak?” tanya Azrizal.

“Sarah.”

“Ada nombor telefon?”

“Ehem!” Soalan Azrizal itu dipatahkan oleh Shafik. “Begini ya, Sarah. Sebelum awak bazirkan masa kita orang dan juga masa awak, biar kita orang cakap terus terang. Kita orang cari vokalis lelaki. Jadi...” Shafik menunjuk ke arah pintu keluar dengan harapan gadis itu faham akan maksudnya.

Bibir gadis itu bergerak-gerak seperti ingin mengatakan sesuatu. Namun, tidak lama kemudian, tiba-tiba sahaja dia menangis. Semakin lama, semakin kuat.

Azrizal, Shafik dan Iqbal kaget. Tidak disangka sebegitu sekali reaksi gadis yang kelihatan sempurna di mata mereka itu.

“Eh, kenapa awak menangis ni?” Shafik mula cemas. Adakah dia tersilap cakap?

“Kau garang sangat kut,” ujar Azrizal.

“Mana ada. Aku cuma cakap terus terang saja,” Shafik membela diri. “Apa kita nak buat ni?”

“Entah, aku tak reti pujuk perempuan,” celah Iqbal.

“Begini sajalah, kita bagi dia peluang untuk menyanyi satu lagu,” cadang Azrizal. Kasihan pula dia melihat gadis itu. Yalah, sudah lama menunggu giliran tetapi apabila gilirannya tiba, penyertaannya dibatalkan hanya kerana dia seorang perempuan.

“Okeylah, kita orang beri awak peluang untuk tunjukkan bakat awak,” Shafik menurut cadangan Azrizal.

Serentak dengan itu, tangisan gadis itu terhenti serta-merta. Dia mengukir senyuman manis. Mungkin gembira kerana taktiknya berjaya. Azrizal, Shafik dan Iqbal berasa tertipu tetapi mereka tidak mampu hendak marah tatkala melihat senyuman manis gadis itu yang ternyata telah mencairkan hati mereka bertiga.

“Awak nak nyanyi lagu apa?” soal Azrizal seraya dia, Shafik dan Iqbal mengambil posisi masing-masing.

“Aku Tak Percaya Cinta, Liyana Jasmay,” balasnya manja.

“Okey, dah bersedia?”

“Dah,” gadis itu mencapai mikrofon dan bersedia untuk menyanyi. Kepalanya terangguk-angguk sebaik-baik muzik dimainkan oleh Azrizal, Shafik dan Iqbal. Semakin rancak muzik dimainkan, semakin lincah dia menari seiring dengan rentak muzik. Sesekali pandangan matanya melirik ke arah mereka bertiga.

Namun, tatkala suaranya mula bergema di mikrofon, Azrizal, Shafik dan Iqbal terkedu. Suaranya seperti... suaranya tidak ubah seperti katak puru yang memanggil hujan! Terlalu sumbang pada halwa telinga mereka.

Chup! Chup!” Shafik yang tidak tahan dengan suara itu menegah gadis itu daripada terus bernyanyi.

“Kenapa? Belum habis lagilah,” bantah gadis itu. Dia berasa tidak puas hati apabila nyanyiannya diganggu, apatah lagi diberhentikan secara tiba-tiba sebegitu.

“Tak payah nyanyi habislah. Sakit telinga kita orang dengar,” ujar Shafik tanpa berlapik.

“Tapi kawan-kawan saya kata suara saya sedap bila kita orang menyanyi karaoke. Dia orang selalu minta saya nyanyi untuk dia orang,” bidas gadis itu. Nampak sangat mereka bertiga tidak pandai menilai bakatnya.

“Kita orang bukan kawan-kawan awak. Maaf, ya. Awak bukan vokalis yang kita orang cari,” ujar Shafik.

“Apa, ingat orang perempuan macam saya tak boleh menyanyi ke?” Gadis itu mencampak mikrofon demi menunjukkan protesnya sebelum beredar dari situ.

“Ganas betul! Harapkan muka saja cantik,” rungut Shafik.

“Chap, ada lagi ke?” Azrizal sudah mula bosan.

Shafik melihat senarai nama di tangannya. “Ada. Lima orang lagi.”

“Lima orang?” Azrizal terjelepok ke lantai. Mampukah mereka bertiga bertahan sebelum kelima-lima calon itu selesai diuji bakat?


* * *


Sehingga selesai sesi uji bakat pada petang itu, mereka masih juga belum menemui vokalis yang sesuai dengan kumpulan muzik mereka. Semuanya tidak menepati kriteria yang mereka cari. Bahkan semuanya mempunyai berbagai-bagai ragam dan kerenah yang membuatkan mereka berasa letih. Letih kerana terpaksa melayan kerenah mereka walaupun dalam hati sudah menyumpah-nyumpah.

Ada calon yang mempunyai pakej lengkap yakni punya gaya tersendiri dan tidak terikut-ikut dengan cara penyanyi yang sedia ada, mempunyai visi dan misi dalam bidang muzik serta bijak berinteraksi dengan mereka tatkala bernyanyi. Namun sayangnya, dia terlalu bongkak dan berlagak bagus sehingga menjengkelkan mereka bertiga. Kebiasaannya, orang sebegitu tidak akan bertahan lama dalam industri.

Ada yang mempunyai raut wajah yang kacak, bercita-cita tinggi untuk berjaya dalam bidang muzik dan mempunyai semangat yang berkobar-kobar tetapi suaranya hampeh. Terlalu halus. Malah, langsung tidak menyanyi mengikut tempo. Berterabur dan main belasah sahaja tanpa mempedulikan muzik yang mengiringi. Jangan kata bernyanyi untuk kumpulan, menyanyi solo pun tidak lepas!

Ada yang menyanyi entah apa-apa dan tidak jelas sebutannya. Seperti malu-malu hendak mengeluarkan suara padahal hendak menjadi penyanyi. Bagaimana hendak menjadi penyanyi jika hendak melontarkan suara pun payah?

Ada pula yang dapat menjiwai nyanyian dengan sepenuh hati tetapi sayangnya dia suka menyanyi sambil memejamkan mata. Katanya, dia tidak dapat menyanyi jika membuka mata. Mungkin dia malu ataupun takut jika melihat orang lain menontonnya menyanyi? Sikap ini juga tidak sepatutnya ada dalam diri seorang penyanyi.

Salah satu tabiat menyanyi yang mereka tidak suka dan akan tolak awal-awal ialah orang yang menyanyi sambil berdiri tegak seperti menyanyikan lagu ‘Negaraku’ walaupun lagu yang dipersembahkan itu adalah lagu rancak dan dapat mengumpan pendengar untuk menari.

“Macam mana ni? Tak ada seorang pun yang menepati kriteria yang kita nak,” omel Iqbal tatkala selesai uji bakat pada hari itu.

“Entahlah. Kita tengoklah esok macam mana pula. Insya-Allah kita akan jumpa juga dengan orang tu,” balas Azrizal. Dia tetap yakin dengan firasatnya. Bukan mudah untuk mendapatkan yang terbaik, tetapi mereka juga tidak harus mengalah dan berputus asa dengan sebegitu mudah.

“Nak buat iklan baru ke?” soal Shafik. Mungkin iklan yang dibuat sebelum ini tidak cukup terperinci dan terlalu umum sehingga terlalu ramai yang menghadiri uji bakat itu walaupun mereka tidak mempunyai ciri-ciri yang dicari. Semuanya datang tanpa misi dan visi yang jelas selain hanya mahu mengejar glamor.

“Lebih baik kita buat iklan baru. Yang lebih terperinci dan lebih jelas supaya hanya orang yang terbaik yang datang uji bakat tu,” cadang Azrizal. Dia tidak mahu perkara pada hari itu berulang lagi. Dia tidak sanggup hendak menghadapi pengalaman pada hari itu lagi.

“Nak tulis apa?” Shafik sudah bersedia hendak mencatat di atas kertas.

“Kau tulis kita perlukan seorang vokalis yang mempunyai kekuatan vokal dan berstamina...” ujar Azrizal.

“Ada gaya tersendiri,” tambah Iqbal.

“Bijak berinteraksi...”

“Pandai main alat muzik, sekurang-kurangnya recoder.”

“Hah? Kata nak cari vokalis, kenapa kena pandai main alat muzik pula?” soal Shafik. Tangannya terhenti menulis.

“Mestilah. Aku tak nak penyanyi yang cuma tahu buka mulut dan menyanyi. Sekur
ang-kurangnya, bila aku main ni, dia tahu ni bunyi gitar. Bila Iqbal ketuk ni, dia tahu tu bunyi dram.”

“Okey. Lagi?” Shafik kembali menyambung catatannya.

“Kacak, nak?” tanya Iqbal.

“Bolehlah. Kalau kacak tu, bonuslah tapi jangan terlebih kacak daripada kita sudahlah,” Azrizal sempat berseloroh. Seolah-olah sudah menjadi lumrah dalam sesebuah kumpulan muzik, si vokalis biasanya akan lebih menonjol daripada yang lain-lain. Selain muzik yang diketengahkan, suara vokalis juga memainkan peranan penting dalam memancing pendengar.

“Tapi, ada ke orang yang macam kita nak ni?” Shafik ragu-ragu dengan kriteria yang panjang berjela itu. Tidakkah permintaan mereka itu terlalu tinggi? Wujudkah vokalis yang mereka idam-idamkan itu?

“Mesti ada punyalah,” ujar Azrizal yakin.

“Siapa?” tanya Shafik.

Mereka bertiga terdiam. Cuba berfikir-fikir siapakah gerangan yang menepati kesemua ciri tersebut.

“Hah, aku tahu siapa yang ada semua ciri ni!” jeritan Iqbal memecah kebisuan yang melanda.

“Siapa?” soal Azrizal dan Shafik serentak.

“Aku,” celah suatu suara.

Serentak tiga pasang mata itu menumpu ke arah pintu...

Tiada ulasan: