Silalah LIKE kalau sudi :)

Pengerah Jemari

Nota Penulis

Kalau kau orang nak beli novel Budak SMART, Pemuja Rahsia atau Kugiran SMART, bolehlah e-melkan pesanan kau orang kepada ilmia85@gmail.com berserta nama dan judul novel yang ingin dibeli.

Isnin, Februari 14, 2011

Kugiran SMART (Bab 1)

BILIK studio itu sunyi sepi. Tiada suatu bunyi pun yang kedengaran selain bunyi alat pendingin hawa. Nama sahaja bilik studio muzik, tetapi suasananya pada ketika itu mengalahkan suasana di perpustakaan.

Azrizal, Shafik dan Iqbal saling berbalas pandangan sambil menggunakan bahasa isyarat yang hanya difahami oleh mereka bertiga sebelum pandangan masing-masing jatuh pada pemuda yang duduk berteleku di hadapan mereka. Semenjak mereka tiba di situ hampir 30 minit yang lalu, pemuda itu masih belum bersuara ataupun beraksi. Dari tadi pemuda itu asyik terkumat-kamit sendiri sambil matanya dipejamkan.

Azrizal yang berada di sebelah kanan pemuda itu bersama gitarnya menjuihkan bibir kepada Shafik yang berada di sebelah kiri pemuda itu bersama bassnya. Dia membuat isyarat supaya Shafik melakukan sesuatu.

Shafik menjongketkan bahu. Kemudian, serentak mereka berdua memandang Iqbal yang berada di posisi drammer di belakang.

Seperti Shafik, Iqbal juga hanya menjongket bahu. Kemudian, spontan dia mengetuk ride cymbal dram itu, sekali gus mengejutkan pemuda itu.

“Ha, dah boleh mula ke?” Pemuda itu terpinga-pinga.

“Kita orang tunggu kau saja ni. Kau nak nyanyi ke tak ni?” tanya Azrizal acuh tidak acuh. Dia sudah mula hilang sabar. Dari tadi mereka menunggu, boleh pula pemuda itu bertanya begitu. Membuang masa mereka sahaja.

“Ya, aku nak nyanyilah ni,” balas pemuda itu sambil menarik nafas sebelum menghembusnya. Perbuatan itu diulangi beberapa kali. Setelah berpuas hati, dia mencapai mikrofon yang sudah tersedia di hadapannya. Namun, kali ini dia berdehem pula beberapa kali untuk menguji suaranya.

“Nak buat persediaan pun sampai berjam-jam,” rungut Azrizal. Ketika kali pertama dia melihat pemuda itu tadi pun, dia memang sudah tidak berkenan. Sudahlah rambutnya panjang dan kerinting, seluarnya pula koyak di lutut. Bukankah sudah ada lampu kalimantang yang terang-benderang, jadi buat apa hendak susah-susah menggunakan cahaya pelita pula? Pastinya pemuda itu peminat genre rock sedangkan konsep muzik kumpulan mereka ialah pop alternatif.

Namun, Shafik menyarankan agar mereka memberi pemuda itu peluang untuk menunjukkan bakat. “Don’t judge a book by its cover.” Itu kata Shafik.

Tetapi masalahnya, pemuda di hadapan mereka itu bukannya buku. Jika buku, bolehlah perumpamaan itu digunakan kerana kebiasaannya pembuat kulit buku bukan orang yang sama dengan orang yang menulis buku. Jadi, tidak mustahillah jika isi dalaman dan ilustrasi luarnya berbeza ‘jiwa’. Sebaliknya, pemuda itu seorang manusia dan sudah pastilah penampilannya mencerminkan personalitinya.

“Percubaan, percubaan.” Selepas menguji suaranya, pemuda itu menguji mikrofon pula, kemudian tiba-tiba sahaja dia menyanyikan lagu ‘Khayalan’ dendangan Ruffedge dan VE. Siap dengan gaya rapnya sekali. “Percubaan mic, satu, dua, tiga dan empat... Tiada apa kudapat bersamamu hanya penat... Mereka bisa berkata apa kerana tidak merasa...” Namun tiba-tiba pemuda itu terdiam apabila menyedari dirinya diperhati oleh Azrizal, Shafik dan Iqbal. Dia berdehem sekali dan cuba berlagak selamba.

“Kau nak nyanyi lagu apa ni?” tanya Azrizal sambil menyelaraskan tuning pegs gitarnya.

“Kasihnya Jinbara daripada Laila.”

Azrizal, Shafik dan Iqbal tercengang seketika.

“Eh, silap. Kasihnya Laila daripada Jinbara,” pemuda itu membetulkan apabila menyedari kesilapannya.

Azrizal, Shafik dan Iqbal terus memainkan muzik sambil terangguk-angguk menghayati muzik. Namun baru beberapa patah perkataan pemuda itu menyanyi, Azrizal, Shafik dan Iqbal terhenti bermain muzik. Mereka tercengang mendengar lagu yang dinyanyikannya.

“La, kenapa kau orang berhenti?” Pemuda itu turut berhenti menyanyi apabila menyedari hanya suaranya yang kedengaran tanpa diiringi oleh bunyi alat muzik mereka bertiga.

“Bukan ke tadi kau suruh kita orang main lagu Jinbara. Tapi, kenapa kau nyanyi lagu Mas Idayu pula ni?” soal Shafik.

“Kau orang ni ketinggalan betullah. Kau orang tak pernah dengar rock dangdut ke?” soal pemuda itu kembali.

“Rock dangdut?!” Mereka bertiga terasa mahu pengsan di situ.


* * *


“TERUK betullah orang tu tadi. Tak sesuai betul,” keluh Azrizal sebaik-baik pemuda tadi berlalu dari situ.

“Memang tak sesuai,” sahut Shafik.

“Betul ke ada rock campur dangdut? Macam menarik saja, bukan? Mari kita cuba, nak?” cadang Iqbal penuh teruja.

“Jangan nak berguraulah, Ball!” bangkang Shafik.

“Tolonglah!” Azrizal mengajuk trademark Cikgu Jaafar dalam drama sitcom Cili Padi. Kemudian, pandangannya beralih kepada Shafik. “Chap, ada lagi tak orang yang nak uji bakat?”

“Tak ada,” jawab Shafik pendek.

Mendengarkan itu, Azrizal mengeluh hampa. Ekoran sukar mendapat vokalis di kalangan teman mereka sendiri, mereka mengambil keputusan untuk mengiklankannya dalam laman sosial My Space bagi mengisi posisi itu. Namun, responsnya sangatlah lembap sampaikan Shafik pun terlupa yang dia pernah mengiklankan ‘kekosongan’ itu di My Space beberapa bulan yang lalu yakni sebelum mereka menduduki peperiksaan SPM lagi.

Mungkin kerana nama kumpulan muzik mereka masih belum dikenali. Justeru, tidak ada sesiapa pun yang berminat untuk menjadi vokalis mereka. Adat dunia. Apabila kita bukan siapa-siapa, tidak ada sesiapa pun yang hendak pandang tetapi apabila kita sudah ada nama, pasti semua mengaku kawan.

Meskipun begitu, mereka juga tidak mahu terlalu terburu-buru dalam memilih calon yang sesuai. Hendak menubuhkan kumpulan memang senang tetapi hendak mengekalkannya dengan anggota asal memang sukar. Kebanyakan kumpulan muzik yang ada di Malaysia ini pun sudah banyak yang bertukar ahli walaupun nama kumpulan mereka tetap utuh di persada.

“Kalau tak ada, kita balik sajalah.” Azrizal bingkas bangkit. Hatinya dirundum kecewa. Namun, dia tetap percaya dan yakin pasti ada seseorang yang ditakdirkan untuk menyertai kugiran mereka. Dia tidak peduli siapa pun orang itu asalkan orang itu memenuhi kriteria-kriteria yang mereka mahu. Yang menjadi persoalannya, bilakah mereka akan berjumpa dengan orang itu?

Tiada ulasan: