Silalah LIKE kalau sudi :)

Pengerah Jemari

Nota Penulis

Kalau kau orang nak beli novel Budak SMART, Pemuja Rahsia atau Kugiran SMART, bolehlah e-melkan pesanan kau orang kepada ilmia85@gmail.com berserta nama dan judul novel yang ingin dibeli.

Jumaat, Mac 11, 2011

Kugiran SMART (Bab 7)

Perkenalkan aku si raja pesta
Yang robohkan hati setiap wanita
Satu lantai ke lantai yang berbeza
Setiap malam, setiap malam

Dan tika DJ mulai memainkan
Lagu-lagu yang lama ku dambakan
Ke kanan ke kiri depan dan belakang
Kaki mulai jadi penguasa dansa... hei!



EMPAT anak muda itu begitu bersemangat beraksi di atas pentas konsert sulung mereka. Jeritan dan sorakan para penonton yang membanjiri Stadium Putra Bukit Jalil itu seakan-akan membakar semangat mereka bagi mempersembahkan yang terbaik buat peminat-peminat yang telah banyak menyokong mereka.

Selaku vokalis, Shamsul bijak menguasai pentas dengan aksi lincahnya. Adakalanya dia mengacukan mikrofon kepada penonton untuk bernyanyi bersama. Azrizal dan Syafik yang masing-masing berperanan sebagai gitaris dan bassist juga tidak mahu kalah dan turut menari mengikut rentak lagu sambil bermain alat muzik masing-masing. Mujur pergerakan pemain dram agak terbatas. Jika tidak, pasti Iqbal juga akan turut menari seperti yang lainnya.

Para penonton pula seakan diserang histeria apabila melihat setiap aksi keempat-empatnya. Ada yang menyanyi dan menari mengikut rentak lagu yang dimainkan. Ada yang mengibar-ngibarkan kain rentang yang tertulis dengan tulisan ‘Kugiran SMART’. Ada juga yang hanya duduk diam menikmati muzik yang didendangkan. Sememangnya tiada sesiapa pun yang dapat menjangka akan sambutan hebat sebegini. Ternyata, nama mereka menjadi sebutan dalam masa yang singkat.

Dalam kemeriahan itu, tiba-tiba sahaja Azrizal terjun ke arah penonton bersama gitarnya dengan harapan disambut oleh penonton. Namun malangnya, tiada sesiapa pun yang menyambutnya dan menyebabkannya jatuh tersembam ke lantai.

“Riz!” Semua yang berada di situ tergamam.


* * *


“Aduh!” Azrizal mengaduh kesakitan sambil memegang kepalanya.

“Riz!” Suara yang memanggil namanya kedengaran lagi. Namun kali ini, suara itu diiringi dengan bunyi hon motosikal yang kuat.

“Bunyi apa pula tu?” Azrizal membuka mata dan baru tersedar di mana dia berada. Cis, mimpi rupanya! Tapi nasib baik cuma mimpi saja. Adoi...

“Pukul berapa dah ni? Siapalah yang memekak pagi-pagi ni?” Dengan mata yang masih kuyu, dia bangkit berdiri. Terhuyung-hayang dia berjalan ke katil. Jam loceng yang berbentuk gitar di sisi katil dilihat. Pukul 12.00? Alamak, mampus aku! Mesti Chap dengan Ball marah aku. Azrizal menjenguk ke luar tingkap.

“Chap, Ball, aku baru bangunlah! Kau orang tunggu sekejap, ya!” jerit Azrizal dari tingkap biliknya.

“Cepat sikit tau!” laung Shafik yang membonceng motosikal bersama Iqbal. Patutlah tiada respons dari tadi, rupa-rupanya kawan mereka itu belum bangun tidur lagi.

“Okey, sekejap!” Azrizal bingkas menuju ke bilik mandi. Membasuh muka dan memberus gigi ala kadar sebelum bersiram. Cukup beberapa jirusan, dia keluar dari bilik mandi.

Pintu almari bajunya dibuka. Kosong. Pandangan matanya ditala ke arah longgokan baju di dalam bakul yang berada di tepi pintu biliknya. Spontan tangannya mencapai sehelai baju-T yang berada di atas sekali. Dia menghidu baju-T itu. Masih boleh dipakai kut. Fikirnya.

Selepas menyarungkan baju-T itu ke tubuh, dia menyembur minyak wangi bagi menutupi bau hapak baju-T itu. Rambutnya dikuak ke belakang dengan tangan. Tidak perlu disikat memandangkan rambutnya terlalu kontot untuk menggunakan sikat. Walaupun dia bebas menggayakan fesyen rambutnya memandangkan dia sudah tamat persekolahan, namun dia tidak gemar berambut panjang. Dompet di atas meja dicapai lalu langkah kakinya diatur laju menuju ke pintu utama.

“Maaf, aku lambat,” ujarnya kepada Shafik dan Iqbal yang pastinya sudah lama menunggu.

Shafik dan Iqbal yang sudah mengambil tempat di sebuah meja kayu yang disediakan di halaman rumah Azrizal itu terlopong melihat Azrizal. Mereka berbalas pandangan. Serta-merta tawa mereka memecah suasana.

“Kenapa kau orang gelak? Ada apa-apa yang tak kena dengan aku ke?” Azrizal membelek-belek penampilannya.

“Riz, Riz. Kau ni mengigau ke apa?” soal Shafik dengan tawa yang masih bersisa.

“Mengigau apanya?” Azrizal kehairanan. Masih tidak dapat menangkap apa yang mencuit hati dua teman akrabnya itu.

“Kau dah bangun ke belum ni, Riz? Yang kau pakai baju terbalik ni kenapa?” soal Shafik dengan tawa yang cuba ditahan.

“Hah?” Azrizal tercengang. Pantas dia membelek baju-T yang membaluti tubuhnya.

“Memang sah kau ni tak bangun tidur lagi.” Iqbal menggeleng melihat gelagat Azrizal yang mungkin masih mamai pada pagi itu.

Tiba-tiba kedua-dua pipi Azrizal terasa membahang. Macam manalah dia boleh terpakai baju terbalik? Buat malu sahaja. Nasib baiklah Chap dan Ball itu kawan baiknya sendiri. Jadi, kuranglah sedikit malunya. “Sekejap, aku pergi betulkan.”

“Tak payah betulkan pun tak apa. Dah smart dah tu.” Shafik dan Iqbal tertawa lucu.

Azrizal mendengus kecil lantas berlalu ke dalam rumah. Tawa Shafik dan Iqbal terburai lagi.


* * *


Sejurus nama pengguna dan kata laluan dimasukkan, keempat-empatnya menanti dengan penuh debaran di hadapan komputer riba milik Shamsul. Mereka sudah sepakat untuk melihat sambutan terhadap fan page yang dibuat semalam bersama-sama. Semuanya kelihatan sudah tidak sabar. Namun dalam waktu yang sama, mereka juga tidak terlepas daripada merasa resah dan bimbang.

Berbagai-bagai persoalan bermain di benak mereka. Ada tidak orang yang like page itu? Jika ada, berapa orang? Ada tidak komen ataupun apa-apa yang ditinggalkan pada dinding page itu?

Sejurus fan page itu tertera pada skrin komputer riba itu, masing-masing kaku tanpa kata.

“Dua orang saja?” Terdengar keluhan hampa daripada Azrizal sebaik-baik melihat jumlah fan yang tertera di situ.

“Itu pun kawan-kawan kita juga,” celah Iqbal. Dia kenal benar dengan dua nama itu. Kedua-duanya juga adalah teman sekolah mereka di SMK Abdul Rahman Talib dahulu. Pasti mereka like page itu kerana nama SMART.

“Alah, relakslah. Inikan baru permulaan. Mungkin masih belum ramai yang tahu pasal page kita ni,” ujar Shamsul, berfikiran positif. Masih terlalu awal untuk berputus asa. Perjalanan mereka masih jauh. “Kita tunggulah beberapa minggu lagi. Tengok macam mana.”

“Aku rasa tak ramai yang like page kita ni sebab tak ada muka orang kut. Jadi, aku ada cadangan. Apa kata kalau kita letak muka kita? Mesti ramai awek yang terpikat dan like beramai-ramai.” Shafik mengangkat kening. Dia pasti mereka semua akan bersetuju dengan cadangannya itu.

Azrizal, Iqbal dan Shamsul berbalas pandangan. Satu saat, dua saat... Kemudian, serentak mereka meluku Shafik dari segenap arah.

“Adoi!” Shafik terjerit kecil.

“Itu gila glamor namanya,” bantah Azrizal.

“Entah. Macamlah kacak sangat,” ujar Iqbal pula.

“Habis tu, kau orang ada idea lain?” tanya Shafik.

Masing-masing terdiam. Suasana hening seketika. Otak keempat-empatnya ligat berfikir.

“Hah! Apa kata...” Shafik teragak-agak hendak meneruskan ayatnya apabila melihat renungan tajam ketiga-tiga temannya itu.


*Lagu dan lirik oleh Eross Candra (Jagostu)-Ampun DJ

Tiada ulasan: