Silalah LIKE kalau sudi :)

Pengerah Jemari

Nota Penulis

Kalau kau orang nak beli novel Budak SMART, Pemuja Rahsia atau Kugiran SMART, bolehlah e-melkan pesanan kau orang kepada ilmia85@gmail.com berserta nama dan judul novel yang ingin dibeli.

Rabu, Februari 16, 2011

Kugiran SMART (Bab 2)

SEPERTI biasa, rumah itu sunyi tanpa penghuni ketika dia pulang. Dia juga sudah tidak peduli dengan situasi itu, malah dia sendiri sudah malas hendak mengambil tahu perihal setiap penghuni rumah itu. Masing-masing dengan hal masing-masing. Sudahlah jarang-jarang berjumpa, berhubung apatah lagi.

Azrizal menonong ke biliknya yang terletak di belakang rumah namun sempat ditahan oleh bapanya.

“Riz, duduk sini sekejap. Ayah nak cakap sikit.”

Azrizal tidak jadi hendak melangkah ke biliknya. Memang dia perasan akan keberadaan bapanya yang sedang asyik membaca surat khabar di ruang tamu ketika dia membuka pintu tadi, namun dia tidak tahu sama ada hendak menyapa ataupun berpura-pura tidak nampak.

Hubungannya dengan bapanya tidak rapat. Seingat Azrizal, mereka tidak pernah langsung duduk berbual-bual bersama. Bercakap hanya apabila perlu. Namun begitu, bapanya tidak pernah ada apabila dia perlukan. Justeru, dia lebih banyak menghabiskan masanya di luar bersama Shafik dan Iqbal. Dia juga hampir terlupa yang dia masih mempunyai ibu dan bapa lantaran kedua-duanya terlalu sibuk dengan urusan kerja masing-masing sehingga tidak sempat hendak mengambil tahu tentang dirinya. Patutlah adiknya mahu menghabiskan cuti sekolah di rumah kakaknya di Kota Bharu, Kelantan.

Hampir sahaja wajah kedua-duanya luput daripada ingatannya. Mana tidaknya, kadang-kadang dia tidak nampak langsung kelibat mereka di rumah. Awal-awal pagi sudah ke pejabat. Lewat tengah malam nanti barulah mereka pulang. Entah apa yang mereka kejarkannya pun dia tidak tahu.

Tiba-tiba sahaja malam ini keajaiban berlaku. Bapanya menunggunya di ruang tamu semata-mata hendak menemuinya?

Encik Ariffin masih menantikan Azrizal duduk di sofa. Surat khabar di tangannya tadi sudah diletakkan di atas meja. Melihatkan itu, lambat-lambat Azrizal menghampiri bapanya.

“Riz pergi mana tadi?” tanya Encik Ariffin sejurus Azrizal melabuhkan punggung di atas sofa.

“Jumpa kawan,” balas Azrizal, acuh tidak acuh. Dia semakin hairan dengan sikap bapanya itu. Sejak bila pula bapanya mengambil berat tentang apa yang dilakukannya? Makan dan minumnya pun bapanya tidak pernah bertanya. Mesti ada apa-apa. Azrizal menebak.

“Riz dah habis sekolah, bukan?”

Azrizal diam sambil menantikan kata-kata seterusnya daripada bapanya. Pasti ada perkara penting yang hendak dicakapkan oleh bapanya. Jika tidak, bapanya tidak akan sanggup menunggunya pulang.

“Ayah rasa eloklah Riz cari kerja sambilan daripada Riz melepak tak tentu hala di luar sana tu sementara tunggu keputusan SPM ni. Lepas tu, bolehlah sambung belajar di kolej,” Encik Ariffin terus menyatakan pendapatnya. Dia tidak suka bercakap berkias atau berbunga-bunga. Membuang masa.

“Alah, yah. Riz bukannya buat benda tak elok pun. Riz cuma jamming dengan kawan-kawan,” ujar Azrizal membela diri. Dia sudah menduga yang bapanya akan menghalang minatnya nan satu itu.

“Tapi benda tu tetap tak berfaedah. Kalau Riz kerja, adalah juga duitnya. Ini setakat buang masa tapi habuk pun tak ada, nak buat apa?” Encik Ariffin mula bersuara tegas. Dia tidak mahu Azrizal mencemarkan nama baik keluarganya. Ini pun nasib baik ada yang memberitahunya. Jika tidak, pasti dia tidak tahu apa aktiviti Azrizal di luar.

“Riz bukan buang masa, yah. Riz ada matlamat hidup Riz sendiri,” tegas Azrizal pula. Sungguh dia tidak pernah terfikir langsung tentang kemasukan ke universiti ataupun kolej. Dia sudah tidak berminat hendak belajar. Cukuplah 11 tahun di alam persekolahan. Dia sudah jemu mengadap buku. Tambahan pula, dia sendiri tidak yakin yang keputusan peperiksaannya sebegitu bagus bagi melayakkannya meneruskan pengajian di universiti ataupun kolej. Setakat lulus sahaja pun sudah memadai baginya.

“Habis, main muzik tu bukan membuang masa?” tingkah ayahnya.

“Yah, ni minat Riz,” balas Azrizal. Dia sendiri tidak sedar sejak bila dia begitu berminat dengan muzik. Hidupnya sudah sebati dengan muzik. Muzik itu ibarat terapi bagi dirinya. Apabila sedih, dia dengar muzik. Apabila sunyi, dia dengar muzik. Apabila memberontak, dia dengar muzik. Malah dia juga sedang berjinak-jinak menggubah lagu bagi meluahkan isi hatinya.

“Riz, sekali-sekala kita kena ketepikan minat kita untuk teruskan hidup. Kita bukan orang senang. Minat saja tak dapat menjamin apa-apa. Tengok ayah su Riz tu. Mula-mula memanglah syok. Ada nama, ada duit. Tapi bila dah tak laku, ke mana dia? Balik kampung juga akhirnya!”

“Sekurang-kurangnya dia berpeluang mendapat apa yang dia nak.” Laju sahaja mulutnya mencantas kata-kata ayahnya. Entah dari mana dia beroleh kekuatan itu.

“Menjawab, ya? Sebab itulah ayah tak suka Riz rapat sangat dengan ayah su Riz tu. Kan dah berjangkit dengan dia!” bentak Encik Ariffin. Memang dari dahulu dia tidak pernah menyukai adik iparnya itu. Baginya, adik iparnya itu hanya membawa pengaruh buruk kepada anaknya.

“Ayah, hal ni tak ada kena-mengena dengan ayah su. Riz sendiri yang pilih jalan ni,” Azrizal cuba berlembut dengan ayahnya. Mudah-mudahannya ayahnya lembut hati.

Azrizal memang rapat dengan bapa saudaranya yang dipanggil ayah su itu, malah lebih rapat daripada bapa dan ibunya. Bapa saudaranya itulah yang paling banyak menyokong dan mendorong minatnya. Tambahan pula, bapa saudaranya itu berpengalaman dalam bidang muzik.

“Walau apa pun, ayah tetap tak izinkan Riz jadi pemuzik yang tak ada masa depan tu!”

“Tapi, yah...”

“Keputusan ayah muktamad! Lepas keputusan SPM keluar, ayah akan hantar Riz masuk kolej!”

“Yah, Riz dah besar. Riz ada hak untuk pilih jalan hidup Riz sendiri,” Azrizal membangkang kata-kata ayahnya. Sampai bila bapanya hendak mengatur hidupnya? Adakah bapanya pernah memikirkan perasaannya? Impian dan cita-citanya?

“Itu tak bermakna Riz boleh buat keputusan sendiri! Selagi mak dan ayah masih hidup, Riz tetap kena ikut cakap kami!”

Azrizal segera berlalu ke biliknya tanpa menunggu lama. Rasa hormat kepada ayahnya sudah tidak dihiraukannya. Dia duduk di birai katil. Seperti orang tidak betul, dia meracau-racau sendiri. Berang sungguh dia dengan sikap diktator bapanya itu. Dia perlu melepaskan kemarahannya.

Tiba-tiba matanya terpana pada meja tulisnya. Pantas dia mencapai pen dan kertas yang ada di atas meja itu. Tangannya ligat mencoretkan sesuatu pada kertas itu.


* * *


“Ma, Tya ingat Tya nak cari kerjalah sementara tunggu keputusan SPM. Boleh tak, ma?” Athira menyuarakan hasrat hatinya ketika dia dan ibunya sedang menonton siaran berita di televisyen. Bapanya pulang masih belum pulang dari surau.

“Tak payahlah, Tya. Tya tolong mama di rumah ni saja. Banyak lagi kerja di rumah ni,” ujar Puan Hanisah sambil tangannya lincah melipat kain baju yang dilonggok di atas sofa. Sesekali matanya memandang ke arah televisyen. Sememangnya dia lebih suka melakukan sendiri kerja-kerja rumah daripada menggaji pembantu rumah. Sekurang-kurangnya kewangan keluarga mereka dapat dijimatkan.

“Alah, ma, bolehlah,” rengek Athira persis anak kecil apabila keinginannya untuk bekerja dibantah. “Semua kawan Tya bekerja sementara tunggu keputusan SPM. Tya saja yang tak buat apa-apa.”

“Habis tu, kalau semua kawan Tya buat kerja tak tentu hala pun Tya nak ikut mereka?”
Athira diam. Reaksi ibunya itu sudah dapat diduga tetapi dia tetap mahu cuba memujuk.

“Bukan mama tak nak bagi Tya kerja tapi bukan sekarang,” sambung Puan Hanisah apabila melihat muka muram anak tunggalnya itu.

“Kenapa?”

“Mama tak nak bila Tya dah merasa pegang duit sendiri, Tya dah mula hilang minat nak belajar,” terang Puan Hanisah. Tambahan pula, suaminya masih mampu menampung keperluan mereka sekeluarga. Buat masa sekarang, dia tidak mahu Athira melakukan apa-apa pekerjaan selain belajar bersungguh-sungguh dan mendapat pekerjaan yang baik pada suatu hari nanti.

“Alah, takkannya. Tya janji Tya akan sambung belajar tapi sementara tu, mama benarkanlah Tya kerja ya, ma? Tya pun nak merasa cari duit sendiri,” Athira berusaha memujuk ibunya. Sungguh dia teruja apabila mendengar cerita kawan-kawannya yang bekerja. Ada yang bekerja di kedai buku, ada yang bekerja di kedai makan dan ada juga yang bekerja sebagai kerani. Walaupun gaji yang diterima tidak sebanyak mana, namun itu semua tidak penting. Apa yang penting, mereka dapat menimba pengalaman di samping memanfaatkan masa yang terluang.

“Tya, Tya faham tak apa mama cakap? Masa Tya akan tiba juga nanti,” suara Puan Hanisah sudah mula meninggi. Selama ini, Athira tidak pernah membantah kata-katanya.

“Habis tu, Tya nak buat apa di rumah ni? Bosanlah,” rungut Athira lantas bingkas bangkit ke bilik tidurnya. Tanda protes.
Puan Hanisah cuma menggeleng melihat sikap Athira. Mungkin Athira berasa terkongkong tetapi dia mempunyai alasan tersendiri untuk mengawal hidup Athira.


* * *


“Habis tu, Tya tak jadilah nak cari kerja ni?” soal Azrizal sejurus Athira mengadu perihal ibunya yang tidak membenarkannya bekerja sementara menunggu keputusan SPM.

“Macam tulah nampak gayanya,” ujar Athira kecewa sambil memintal-mintal wayar telefon. “Riz pula macam mana?”

“Kalau mak Tya tak bagi Tya kerja, ayah Riz pula sebaliknya. Dia suruh Riz kerja sementara tunggu keputusan SPM. Lepas keputusan keluar nanti, dia nak hantar Riz sambung belajar di kolej,” cerita Azrizal. Kata-kata ayahnya tadi masih terngiang-ngiang di telinganya. Sakit betul hatinya apabila mengenangkan perkara itu.

“Baguslah tu. Kita masuk kolej yang sama, ya? Nanti bolehlah kita belajar sama-sama lagi. Riz nak ambil jurusan apa? Tya nak ambil pengajian undang-undang,” balas Athira tanpa mengetahui apa yang terbuku di hati Azrizal.

“Tya, belajar di sekolah pun Riz dah malas, apatah lagi nak sambung belajar di kolej. Zaman sekarang, orang yang tak masuk kolej pun boleh berjaya tau. Orang yang ada ijazah pun susah nak dapat kerja. Daripada buang duit belajar, baik cari duit,” luah Azrizal.

Athira tersentak. “Maksud Riz, Riz tak nak sambung belajar?”

“Tak kut,” aku Azrizal, jujur.

“Habis tu, kalau Riz tak nak sambung belajar, macam mana dengan Tya nanti?” Suara manja Athira tadi sudah mula berubah keras.

“Maksud Tya?” Azrizal tidak mengerti.

“Takkan Tya nak sambung belajar sorang-sorang saja? Riz tak nak temankan Tya ke?” Athira berasa kecewa dengan jawapan Azrizal.

“Tya, Riz pun ada cita-cita.”

“Cita-cita apa?”

“Riz nak main muzik.”

“Main muzik? Tu bukan cita-cita tapi hobi!”

“Hobi? Tya, Riz main muzik bukan sekadar hobi. Riz nak hidup dengan muzik,” terang Azrizal.

Namun Athira tetap tidak bersetuju dengan Azrizal. “Riz, main muzik takkan dapat menjamin masa depan.”

“Mana Tya tahu? Dia pernah cuba?”

Athira mengetap bibir menahan geram. “Ee, malaslah Tya nak cakap dengan Riz!” Athira segera mematikan talian.

Azrizal melepaskan keluhan. Tiba-tiba dia teringatkan seseorang. Seseorang yang telah banyak mendorong dan menyokong impiannya nan satu itu. Seseorang yang tidak pernah jemu memberikan kata-kata perangsang kepadanya. Tanpa sedar, tangannya pantas membuka laman sosial My Space. Nama pengguna dan kata laluan dimasukkan.

Beberapa minit kemudian, laman sosial yang berlatar belakangkan warna hitam menghiasi pandangan matanya. Dia melihat nama pertama di top friend profilnya. Tiada perkataan online di bawahnya. Dia mengeluh hampa. Lantaran itu, hatinya terdetik untuk meninggalkan pesanan kepada pemilik tempat pertama di top friendnya itu.

Sebaik-baik menaip beberapa patah perkataan, dia menekan tetikus pada perkataan ‘hantar’. Mudah-mudahan sahabatnya itu membaca pesanannya dan segera menghubunginya.

Tiada ulasan: