Silalah LIKE kalau sudi :)

Pengerah Jemari

Nota Penulis

Kalau kau orang nak beli novel Budak SMART, Pemuja Rahsia atau Kugiran SMART, bolehlah e-melkan pesanan kau orang kepada ilmia85@gmail.com berserta nama dan judul novel yang ingin dibeli.

Isnin, Disember 01, 2008

Budak S.M.A.R.T. 8

When I’m crying you're laughing
You think that it has all been decided
But it's all coming back to you
Who'll never realize you think it's allright

You say I can't swim but you're drowning
You think that it's all has been decided
But you're still hiding in your shoe
Never try to walk you think it's allright

Cause the days are coming early
The sun is shining clearly
We need a ride to travel fast
Just don't deny break the ice and the world's becoming lonely
When pride just can be a print I can't decide



Lagu Capital E dendangan Bittersweet berkumandang menghiasi ruang legar kompleks beli-belah itu. Ramai juga yang mengambil peluang bersantai pada waktu petang begitu termasuklah mereka yang bekerja.

Di sebuah food court, kelihatan suatu pasangan lelaki dan perempuan sedang menjamu selera sambil berbual-bual dengan girang.

“So, macam mana perkembangan kau dengan Tya?” soal si perempuan.

“So far so good. Kau tahu, aku dah dapat pegang tangan dia!” si lelaki tersenyum bangga.

“Baguslah. Tak lama lagi mesti kau dapat pegang hati dia!” si perempuan gembira mendengar berita itu.

“Mudah-mudahan,” si lelaki memandang si perempuan dengan penuh tanda tanya. “Kenapa kau suka sangat kalau aku dengan Tya sedangkan kau sendiri tahu yang Tya tu dah ada balak? Lagipun kau kan kawan baik dia.”

“Sebab aku tak sukakan si Riz tu. Aku tak suka tengok dia dengan Tya. Dia tak sepadan dengan Tya. Dan aku rasa kaulah orang yang paling sesuai dengan Tya,” si perempuan seakan membenci lelaki yang dipanggil Riz itu. Seolah-olah dia menyimpan dendam yang dalam terhadap lelaki itu.

“Aku akan pastikan yang kau tak salah pilih orang,” janji si lelaki. Aku akan pastikan Tya jadi milik aku tak lama lagi. Kau ingat aku nak diamkan diri? Dia masih geram apabila mengingati peristiwa tengah hari tadi.

Sebaik-baik saja dia sampai ke tempat parkir motosikal, dia terkejut apabila melihat keadaan motosikalnya. Kedua-dua tayarnya kempis. Pula tu badan motosikalnya disembur dengan cat. Tak pasal-pasal dia kena naik bas balik rumah. Sudahlah sebelum itu dia makan penumbuk Azrizal. Memang tak boleh dimaafkan!

“Aku percayakan kau,” si perempuan melagakan gelas dengan gelas si lelaki sebagai tanda kerjasama yang terjalin. Si perempuan tersenyum puas. Padan muka kau, Riz.

Sementara itu di dalam bangunan yang sama di tingkat bawah, sepasang kekasih berjalan beriringan sambil melihat-lihat aksesori yang terjual di sebuah kedai.

“Yang mana cantik?” Si perempuan menggayakan seutas rantai tangan di pergelangan tangannya meminta pendapat teman lelakinya tentang rantai tersebut.

“Dua-dua pun cantik,” jawab teman lelakinya. Dia memang tidak pandai membuat pilihan.

“Ala…Riz ni. Tolonglah pilihkan. Takkan Tya nak beli dua-dua sekali?” si perempuan menggesa.

“Tya pakai apa pun cantik.”

Athira tersipu malu apabila dipuji begitu. Athira melihat harga yang tertera di rantai tangan itu. Tiga puluh lima ringgit sembilan puluh sembilan sen. Mahalnya! Lebih kurang sama dengan harga satu cakera padat. Melihatkan itu, Athira meletakkan kembali rantai tangan itu di tempatnya.

“Tak jadi beli ke?” soal Azrizal.

“Tak jadilah.”

“Kenapa? Kan cantik tu.”

“Kita tengok kat kedai lain dululah,” Athira memberi alasan lalu menarik lengan Azrizal keluar dari kedai itu. “Riz lapar tak? Jom kita pergi makan.”

“Tadi Tya kata nak tengok kat kedai lain.”

“Kita makan dululah. Tya laparlah.”

“Mc’ Donald?”

“Tak naklah. Tya nak makan tomyam.”

“Tomyam? Kat mana?”

“Food courtlah. Ke Riz nak makan Mc’ D?”

“Tak apalah. Riz ikut Tya.”

Mereka melangkah menuju ke food court yang terletak di tingkat atas kompleks itu. Ketika menaiki escalator, Athira sempat memerhatikan pengunjung yang makan di situ. Tiba-tiba matanya menangkap suatu pasangan yang sedang makan di situ.

“Riz, Fatin dengan Shamsullah,” Athira menuding ke arah suatu meja.

“Mana?” Azrizal melihat ke arah yang dikatakan.

“Tu, kat meja sana.”

“Yalah,” ujar Azrizal. Hampir-hampir dia tidak dapat mengecam Fatin kerana di sekolah Fatin memakai tudung tapi di luar sekolah Fatin tidak memakai tudung. Samalah macam Tya.

“Jom kita join dia orang,” Athira melangkah menuju ke arah Fatin dan Shamsul namun dihalang oleh Azrizal.

“Tak payahlah. Lagipun mungkin dia orang cuma nak berdua-duaan,” Azrizal berbisik ke telinga Athira. “Macam kita.” Athira tersenyum. “Kita duduk sanalah,”

Azrizal dan Athira berlalu ke meja lain. Namun mata mereka masih melekat pada pasangan itu.

“Dia orang tu bercinta ke?” soal Azrizal sebaik-baik saja mereka melabuhkan punggung ke kerusi.

“Tya pun tak tahu. Fatin tak pernah cerita pun.”

“Takkan Fatin tak cerita? Tya kan kawan baik dia.”

“Kalau Fatin cerita, tak adalah Tya terkejut tengok dia orang berdua hari ni. Tapi kalau betullah dia orang tu bercinta, memang Tya frust sangat.”

“Kenapa pula Tya nak frust?” Azrizal hairan. Takkan Tya ada hati kat Shamsul? Tya cemburu dengan Fatin ke?

“Mestilah Tya frust…” Athira memandang Azrizal sebelum menyambung ayatnya. “Tya frust sebab Fatin tak bagi tahu Tya pasal hubungan dia dengan Shamsul.”

Azrizal mengeluh lega. Ingatkan apa tadi. Buat saspen aja.

“Riz ingat Tya frust sebab apa?” Athira sengaja ingin mengusik. Dia suka tengok teman lelakinya itu cemburu. Barulah dia tahu tahap sayang lelaki itu padanya.

“Tak ada apa. Tya nak minum apa?” Azrizal mengubah topik.

“Jus tembikailah.”

“Makan?”

“Bihun tomyam.”

“Riz pergi belikan ya,” Azrizal menghilang ke gerai yang menjual minuman.

Athira pula kembali melihat Fatin dan Shamsul sementara menanti Azrizal. Pandai betul budak ni simpan rahsia. Fatin, Fatin…

Tiada ulasan: