Silalah LIKE kalau sudi :)

Pengerah Jemari

Nota Penulis

Kalau kau orang nak beli novel Budak SMART, Pemuja Rahsia atau Kugiran SMART, bolehlah e-melkan pesanan kau orang kepada ilmia85@gmail.com berserta nama dan judul novel yang ingin dibeli.

Selasa, Mac 08, 2011

Kugiran SMART (Bab 6)

SUASANA waktu makan tengah hari pada hari itu sedikit berbeza daripada hari-hari biasa. Kemeriahan dan gelak ketawa memenuhi segenap ruang makan itu. Meja makan yang mempunyai enam buah kerusi itu biasanya hanya terisi tiga buah kerusi. Tetapi kini, keenam-enamnya berpenghuni.

Selain itu, jumlah lauk juga ditambah bagi menampung enam perut. Jika kebiasaannya hanya dua ataupun tiga jenis lauk, tetapi kali ini ada lima jenis lauk. Ada ayam masak merah, telur dadar, ikan kerapu tiga rasa, sayur hailan dan kacang panjang. Semuanya membuka selera.

Apabila diberitahu yang kesemua lauk itu dimasak oleh Puan Kamariah sendiri tanpa bantuan pembantu rumah, Azrizal, Shafik dan Iqbal berasa sedikit terkejut. Masakan orang kaya sebegini tidak mahu menggaji pembantu rumah? Bukankah kebiasaannya orang kaya sebegini lebih suka mengarahkan pembantu rumah buat itu dan ini sedangkan mereka hanya duduk goyang kaki tanpa berbuat apa-apa?

Tiba-tiba sahaja mereka berasa kagum dengan Puan Kamariah. Bukan kerana dia pandai memasak ataupun mengemas rumah, tetapi kerana dia tidak mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri mahupun seorang ibu kepada suami dan anaknya.

Dengan wang gaji suaminya yang pastinya mencecah lima angka setiap bulan itu, Puan Kamariah sememangnya tidak perlu bekerja. Mungkin kerana itu Puan Kamariah mengisi masanya dengan memasak dan melakukan kerja-kerja rumah. Melihatkan persekitaran rumah yang bersih itu, mereka yakin Puan Kamariah seorang suri rumah yang teliti dan pembersih.

Beruntung betul Shamsul kerana mempunyai seorang ibu yang menjaga kebajikannya. Tidak hairanlah jika dia juga merupakan salah seorang pelajar cemerlang di dalam kelas mereka. Jika dahulu, senarai sepuluh tempat pertama dimonopoli oleh pelajar perempuan, tetapi sejak kedatangan Shamsul ke sekolah mereka, senarai itu telah berubah. Shamsul berjaya memecahkan ‘tradisi’ kelas mereka itu. Mungkin kerana itu juga, Shamsul dikagumi oleh segelintir pelajar perempuan kelas mereka yang menganggap kaum lelaki yang cemerlang sudah pupus.

Namun, dalam banyak-banyak pelajar perempuan itu, Shamsul telah memilih Athira walaupun dia tahu Athira sudah bersama Azrizal. Kerana itulah, Azrizal memusuhinya. Namun, segala-galanya terbongkar apabila Fatin mengaku merancang semuanya.

“Tambah nasi lagi, Iqbal.” Puan Kamariah mencedok nasi ke pinggan Iqbal yang sudah licin itu. “Jangan malu-malu.”

“Terima kasih, mak cik. Kalau pasal makan, memang saya tak malu,” seloroh Iqbal. Kalau malu, berlaparlah jawabnya.

“Saya pun nak tambah nasi juga,” ujar Shafik sambil menghulurkan pinggannya yang sudah kosong kepada Puan Kamariah.

Dengan senang hati, Puan Kamariah menyambut huluran pinggan daripada Shafik. Mencedok nasi tambah, kemudian memberikan semula kepada Shafik. Gembira benar dia melihat anak-anak muda itu menikmati masakannya dengan penuh berselera.

Semenjak mereka sekeluarga berpindah ke situ pada awal tahun lalu, belum pernah lagi anak tunggalnya itu membawa tetamu pulang. Dia gembira melihat anaknya itu sudah mendapat kawan. Jika tidak, beberapa bulan yang lalu, anaknya itu asyik merungut bosan apabila berada di rumah. Suaminya juga turut merasakan hal yang serupa.

“Riz, tak nak tambah nasi ke?” Pertanyaan Puan Kamariah menyentakkan Azrizal. Dia menggeleng, tanda tidak mahu. Dari tadi Puan Kamariah memperhatikan Azrizal. Anak muda itu lebih banyak diam daripada dua temannya. Mungkin Azrizal masih segan dengan mereka sekeluarga. Detak hatinya.

“Sejak kami berpindah ke sini, inilah kali pertama Sham bawa kawan-kawan datang ke rumah.” Tengku Baharin juga ternyata senang hati dengan kehadiran Azrizal, Shafik dan Iqbal. Sekurang-kurangnya, dia tidak perlu lagi risau akan anak tunggalnya itu. Dia tahu Shamsul tidak pernah bersetuju dengan keputusannya untuk berpindah ke situ. Namun kini dia lega apabila melihat Shamsul sudah mempunyai kawan.

“Betul tu. Selalu-selalulah datang sini, temankan si Sham ni. Dia pun seorang saja,” Puan Kamariah mengiakan kata-kata suaminya itu.

“Oh, kalau dapat makan sedap-sedap macam ni, hari-hari datang pun tak apa,” seloroh Shafik.

“Betul!” Iqbal menyokong.

“Eh, boleh. Apa salahnya. Kan, bang?”

Tengku Baharin cuma mengangguk.

“Eleh, kalau pasal makan, bukan main lagi,” Shamsul menyampuk.

Mereka semua tertawa dan semakin rancak berbual-bual kecuali Azrizal.


* * *


Sebaik-baik sahaja pulang dari rumah Shamsul, Azrizal terus merebahkan tubuhnya ke katil. Seharian berada di rumah Shamsul membuatkan dia semakin berasa rendah diri. Keluarga Shamsul lebih mewah berbanding dengan keluarganya tetapi ibu dan bapa Shamsul tetap mempunyai masa untuk anaknya. Tetapi, ibu dan bapanya? Jangan kata hendak duduk makan semeja, hendak nampak muka pun payah. Matanya dipejam. Cuba merehatkan diri.

Namun baru sahaja dia hendak melelapkan mata, tiba-tiba telefon di ruang tamu rumahnya berbunyi. Ah, biarlah! Entah mengapa dia berasa malas hendak menjawab panggilan telefon itu. Badannya kepenatan. Tetapi bagaimana jika Laily yang menelefon? Mungkinkah Laily? Apabila memikirkan yang panggilan itu mungkin daripada Laily, dia bergegas menuju ke ruang tamu untuk menjawab panggilan telefon itu.

“Helo, La...” Nyaris-nyaris dia menyebut nama Laily apabila suara manja itu menerjah ke gegendang telinganya.

“Hai, Riz! Buat apa tu?”

“Oh, Tya. Tak ada apa. Baring-baring saja,” jawab Azrizal acuh tidak acuh. Dia tahu jika Athira yang menelefon, pasti akan mengambil masa yang panjang. Alamatnya, tidak dapatlah dia berehat malam ini. Bukannya dia tidak sukakan Athira, tetapi badannya juga perlukan rehat.

“Riz pergi mana tadi? Dah banyak kali Tya telefon tapi tak ada orang jawab,” luah Athira. Sejak dia berbaik dengan Azrizal kembali, Azrizal sudah jarang-jarang menelefonnya. Tidak seperti ketika mereka bercinta dahulu. Jadi, terpaksalah dia menebalkan muka menelefon Azrizal. Adakalanya dia terfikir juga, mungkin Azrizal masih marahkannya.

“Riz lepak dengan Chap, Ball dan Sham...” Azrizal tersentak dengan kelancangan mulutnya sendiri.

“Ha, Sham?” soal Athira, meminta kepastian. Dia tersalah dengarkah?

“Bukan Shamlah,” Azrizal menafikan. Entah mengapa dia rasa yang Athira tidak perlu tahu akan hal itu.

“Itulah, Tya pun pelik juga. Sejak bila pula Riz baik dengan Sham, bukan?” Athira tertawa kecil. Mungkin dia berasa lucu dengan sangkaannya sendiri tadi. Tidak mungkin Azrizal dan Shamsul berkawan. Mereka berdua tidak pernah sebulu. Lagipun, dia sendiri masih belum dapat memaafkan perbuatan Shamsul dan Fatin. Fatin? Ah, dia tidak mahu mengambil tahu tentang gadis itu lagi!

“Ada apa Tya telefon Riz ni?” Azrizal melihat jam di dinding ruang tamunya itu. Sudah 10.30 malam.

“Saja, rindu...” ujar Athira tanpa berselindung.

Azrizal diam. Entah mengapa perasaannya tidak terusik sedikit pun tatkala mendengar ungkapan itu. Jika dahulu, ungkapan itulah yang dinanti-nantikan daripada bibir gadis itu. Tetapi kini, ungkapan itu dianggap biasa sahaja.

“Riz... kenapa diam?”

“Oh, maaf. Riz mengantuk,” dalih Azrizal.

“Mengantuk? Kan awal lagi ni. Bukan ke biasanya Riz memang burung hantu?” seloroh Athira. Dia tahu benar dengan sikap Azrizal yang suka berjaga malam itu.

Mungkin kepenatan yang membuatkannya mengantuk. Azrizal menguap beberapa kali tetapi pastinya Athira tidak dapat melihat. Justeru, Athira semakin rancak bercerita.

“Riz, Tya dah buat Facebook tau. Nanti Riz buat juga, ya. Lepas tu, add Tya tau.”

“Kenapa pula tiba-tiba saja Tya buat Facebook pula ni?” Mahu tidak mahu, Azrizal terpaksa juga melayan Athira berbual.

“Ada kawan ajak buat. Tya pun bosan duduk di rumah. Jadi, saja-sajalah buat. Seronok juga rupanya Facebook ni. Dapat contact kawan-kawan lama balik. Riz tahu budak-budak kelas kita pun dah ramai yang ada dalam tu. Nanti bila masing-masing dah sambung belajar lepas keputusan SPM keluar, tak adalah kita semua lost contact, bukan?”

Azrizal mengiakan sahaja. Dia sudah tidak tahan. Matanya sudah hampir terkantuk. “Tya, maaf ya. Riz betul-betul mengantuk ni. Esok Riz telefon Tya, ya.”

“Betul?”

“Betul.”

“Janji?”

“Ya, Riz janji.”

“Okey. Nanti jangan lupa add Tya di Facebook tau.”

“Okey.”

“Bye!”


* * *


Dia cuba melelapkan mata. Namun, tiba-tiba sahaja matanya tidak mengantuk pula. Puas dia mengiring ke kiri dan ke kanan. Matanya tetap tidak mahu lelap. Sudahnya, dia bangkit duduk di atas katil.

Tiba-tiba, matanya tertancap pada komputernya. Komputer itu ditenung lama. Kemudian, lambat-lambat dia menghampiri komputer itu. Selepas komputer itu terpasang, dia terus melayari laman sosial My Space. Sekali lagi hatinya hampa apabila melihat mesejnya masih belum berjawab, malah mesej itu masih belum dibaca.

Laily, ke mana awak pergi? Kenapa awak tak balas mesej saya? Saya rindukan awak.

Tiada ulasan: